субота, 1. новембар 2014.

Opcije, opcije...

I sad kad čitam šta nam se sve dešavalo u prethodnih nekoliko godina svesna sam da nam je toliko informacija bilo uskraćeno...delimično i našom krivicom. Postoji jedna divna kjniga, "Choices in Deafness: A Parents' Guide to Communication Options" (prev. Izbori kod gubitka sluha: Vodič za roditelje kroz opcije za komunikaciju), grupe američkih autora, a prvo izdanje je uradjeno još davne 1987.godine. Treće, dopunjeno izdanje se može naručiti preko amazona i sličnih sajtova, a sadrži sve informacije o kohlearnim implantima i najnovijim tehnologijama za tretiranje oštećenja sluha. Pored toga, knjiga se osvrće na celokupan put, od dijagnoze preko izbora odgovarajućeg slušnog pomagala, do izbora načina komunikacije za vaše dete, izbora odgovarajućeg terapeutskog pristupa, izrade individualnih planova rada u školi, na koledžu itd. Meni posebno drago poglavlje je "Transformacija snova", koje istražuje emotivnu promenu koju osoba doživi nakon saznanja da ima gluvo dete.
Ova knjiga nudi ono što vam niko ovde neće ponuditi kada se suočite sa kohlearnom implanatacijom i uopšet gubitkom sluha kod deteta, a to je - izbor metode komunikacije i vrste terapije za vaše dete. Kako to mislite izbor, verovatno se pitate. Nasuprot onog što vam je kod nas najčešće predstavljeno kao jedini mogući put (vežbe, vežbe, vežbe dok se dete ne uklopi među čujuću decu), izbora ima mnogo. Roditelj, u saradnji sa psihologom, terapeutom i audiologom, treba da donese tu kompleksnu odluku koji je metod za njegovo dete najbolji i od kojeg će to dete imati najviše koristi. Ne sa kojim će što pre naučiti da govori i uklopi se među čujuću decu, već koji će najblagotvornije delovati na detetov kognitivni, emotivni i socijalni razvoj. Nije svaki napredak u istom pravcu.
Samim tim, knjiga nudi objektivan pregled ukupno pet pristupa u komunikaciji:

  • auditivno-verbalni (AVT)
  • znakovni jezik
  • "potpomognuti govor" (cued speech)
  • auditivno-oralni
  • totalna komunikacija
Prvi put sam za ovo čula pre malo manje od dve godine, sasvim slučajno. Shvatila sam da je način da pomognem svom detetu u tome da dalje otkrivam ovu temu, pa sam se bacila na učenje. Pročitala sam mnogo tekstova i stručnih članaka na internetu, odslušala par seminara online i još uvek ima informacija koje mi nedostaju. Srećom, imala sam pomoć. Upoznala sam u Beogradu devojku koja je izvrstan SLT (speech and language) terapeut, usavršavala se i radila u inostranstvu i pružila nam je svoju nesebičnu stručnu podršku i pomoć i tako pokrenula Minin put ka napretku. 
Pretpostavljam da vam gore nabrojani pristupi nisu baš najjasniji, pa ću u sledećem postu pokušati da pojasnim šta koji od njih znači, kako bi oni koji čitaju ovo mogli da dodnose svoje izbore. Informacija je moć. Čitajte, pitajte, informišite se, tražite i ne odustajte.

Нема коментара:

Постави коментар